Tuesday 18 March 2014

MISTERI KEHILANGAN KAPAL TERBANG MH370




Malaysia perluas area pencarian pesawat MH370 yang hilang




Merdeka.com - Malaysia memperluas kawasan pencarian pesawatMalaysia Airlines MH370 yang hilang. Sebanyak 15 pesawatditerjunkan untuk menemukan pesawat yang mengangkut 239 penumpang, termasuk dua bayi dan 12 awak kabin itu.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengatakan, untuk menemukan pesawat tersebut pihaknya menjalin kerja sama dengan sejumlah negara, seperti Vietnam, China, Singapura dan Amerika Serikat.

"Pesawat yang dikerahkan kerajaan adalah empat buah C130, sebuah CN 235, empat EC 725, dua helikopter Augusta serta enam kapal Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM). Kita telah mendapat persetujuan Vietnam untuk melakukan operasi mencari di kawasan perairan mereka," ujar Tun Razak seperti dilansir dari Utusan online, Sabtu (8/3).

"Saya juga telah bercakap dengan Perdana Menteri China dan menyampaikan takziah kepada beliau kerana 153 daripada 239 penumpang MH370 ini adalah rakyat negara berkenaan. US Navy juga akan menghantar pesawat mencari manakala Singapura pula akan menghantar sebuah Charlie HC130," lanjut beliau.

Pesawat Boeing 777 yang diterbangkan maskapai Malaysia Airlines hilang sejak Sabtu pagi. Pesawat dengan nomor penerbangan MH370 itu diterbangkan oleh Kapten Zaharie Ahmad Shah (53) pada pukul 00.41 waktu Malaysia.

MH370 lepas landas dari Kuala Lumpur Malaysia menuju Beijing, China. Pesawat yang mengangkut 239 penumpang, termasuk dua bayi dan 12 awak kabin itu seharusnya tiba di Beijing tepat pada pukul 06.40 waktu setempat. Namun, pesawat tersebut tak kunjung tiba di Beijing.

Pihak Malaysia Airlines mengaku kehilangan kontak dengan pesawat tersebut. Angkatan Laut Vietnam mengaku telah menemukan posisi pesawat MH370 Malaysia Airlines yang hilang. Radar mereka menunjukkan pesawat itu terhempas jatuh ke laut. AL Vietnam menjelaskan pesawat jatuh ke laut sekitar 153 mil sebelah Selatan pulau Phu Quoc.

Ada tujuh penumpang yang berkewarganegaraan Indonesia dalam pesawat Malaysia Airlines MH370 yang dilaporkan hilang tersebut. Berdasar penelusuran merdeka.com, nama-nama penumpang dari Indonesia diantaranya Vinny Chynthyatio, Wang Willysurijanto, Ferry Indra Swadaya, Sugianto Lo, Firman Chandra, Siregar, Indra Suria Tanurisam, dan Herry Indra Suadaya.

No comments:

Post a Comment